Skąd nazwa?

Przyjmując nazwę Ouled Nail chciałyśmy dać wyraz naszej fascynacji niezwykłą historią kobiet z pewnego algierskiego plemenia, których taniec, kostiumy i styl życia były zupełnie wyjątkowe, tak wyjątkowe, że już na początku XIX w. oczarowały Francuzów stykających się z kulturą Ouled Nail i zainspirowały ich do ukucia nazwy „dance du ventre” - „taniec brzucha”, która choć fałszuje istotę tańców orientalnych, na zawsze już zajęła swoje miejsce w umysłach Europejczyków.

Tancerka Ouled Nail

Ouled Nail to jedno z plemion Berberów żyjących w górach Afryki Północnej, głównie w okolicach miast Dżelfa i Bou Saada. Aż po początki dwudziestego wieku prowadziło ono dość nietypowy, jak na tę część świata styl życia. Młode kobiety z Ouled Nail cieszyły się sporą dozą swobody, nie zakrywały twarzy i podróżowały w towarzystwie muzyków od miasta do miasta, zarabiając tańcem na życie i zbierając posag. Gdy udało im się zebrać odpowiednią sumę, wracały do rodzinnych wiosek, wychodziły a mąż i nigdy więcej nie występowały publicznie. Słynęły z dość swobodnych obyczajów, pewności siebie oraz świadomości atutów własnego ciała połączonej z dumą i godnością.

Ich tradycyjne kostiumy sprawiały piorunujące wrażenie na widzach, ponieważ były bardzo kolorowe, składały się z wielu, starannie dobranych elementów i wyróżniały się ogromną ilością ciężkiej biżuterii. Nailatki nasączały swoje kruczoczarne włosy oliwą i splatały w warkocze, które następnie upinały w skomplikowany sposób i ozdabiały diademami. Nosiły także wielkie kolczyki oraz naszyjniki o imponujących rozmiarach i masywne bransolety, często zaopatrzone w wystające elementy przypominające szpikulce lub ćwieki, które w razie potrzeby mogły stanowić broń odstraszającą natrętów.

Tancerka Ouled Nail

Część biżuterii stanowiły złote i srebrne monety - była to widoczna oznaka zamożności tancerki i jej sukcesu, a przy tym bardzo wygodna forma „lokaty kapitału” - w razie zagrożenia, tancerka nie musiała biegać w panice i zbierać swojego dobytku – to, co najcenniejsze unosiła na sobie. Kobiety Ouled Nail lubiły także obszerne, marszczone, wielowarstwowe spódnice oraz szerokie spodnie zebrane przy kostkach. Tatuowały twarze, dłonie i stopy ozdabiały henną, oczy podkreślały mocnymi, czarnymi kreskami, usta karminem. Wiele z opisanych powyżej elementów kostiumów zostało przejętych przez współczesne tancerki ATS.

Kobiety tańczyły do muzyki granej przez mężczyzn z ich plemienia, najczęściej krewnych - wyróżnia ją dość monotonny, transowy rytm i użycie takich instrumentów, jak bendir (bęben obręczowy o głębokim brzmieniu), zurna (obój stożkowy wydający ostry, przenikliwy dźwięk) i gaspa (rodzaj fletu).

Sposób, w jaki tańczyły również stał się inspiracją dla ATSu – najczęściej zespół kobiet tworzył rodzaj chóru w tle zaimprowizowanej sceny, z którego poszczególne tancerki wychodziły na przód – tańcząc najczęściej w parach, gdy jedna z tancerek się zmęczyła, zastępowała ją inna, by ani na chwilę nie przerywać zabawy widzom. Typowymi ruchami było „shimmy” ramionami, fale ramion, dość dynamiczne skręty bioder i fale brzucha. Nailatki wyróżniało także to, że podczas tańca dość wysoko unosiły ramiona. Często również w drugiej części występu tańczyły odziane wyłącznie w biżuterię.

Tancerka Ouled Nail

Pod koniec XIX wieku tancerki z Ouled Nail odkryli dla siebie artyści z Europy i stały się one dla nich źródłem natchnienia - najbardziej znanym malarzem uwieczniającym Nailatki był Francuz, Etienne Dinet (1961-1829), a fotografami panowie Rudolf Lehnert i Ernst Landrock.

Obecnie, również w wyniku burzliwej historii Algierii XX w., przedstawiciele plemienia Ouled Nail niemal całkowicie zasymilowali się z resztą ludności kraju i w zasadzie (z niewielkimi wyjątkami) nie kultywują już dawnych tradycji.

Choć nie chciałybyśmy naśladować Ouled Nail w każdym aspekcie ich życia (zwłaszcza dotyczącym tańca nago ;-), przyjmując tę nazwę pragnęłyśmy wyrazić szacunek dla tego, że były wielką inspiracją dla powstania stylu American Tribal Style® (przynajmniej w jego wizualnym aspekcie) oraz dla odwagi i niezależności tych wyjątkowych kobiet.